Kongres na temat wychowania chrześcijańskiego
Wychowanie chrześcijańskie
wobec współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych
Ostatni wiek mijającej epoki przyniósł znaczące przemiany cywilizacyjno-kulturowe, a ich tempo i skala ciągle stawiają podstawowe pytania o przyszłość i kształt kondycji człowieka żyjącego w zmieniającym się świecie, o jego wychowanie. Kongres Pedagogiki Chrześcijańskiej
Współczesność jest pełna obaw o kapitulację Europy, która zdaje się odchodzić od swoich chrześcijańskich korzeni. Nie wolno pomijać także tych przemian i uwarunkowań, w których dorasta młode pokolenie Polaków i w których dokonuje się dzieło edukacji. Nasza polska współczesność jest obciążona nakładającymi się na siebie zaległościami rozwojowymi, nieszczęściami dziejów, patologiami i błędami z odległej, ale i bliskiej nam przeszłości. Życie w tym miejscu Europy i w tym czasie jej rozwoju wymusza szybkie przemiany i przystosowania strukturalne i funkcjonalne, dotyczące zarówno państwa jako całości, jak i zachowań poszczególnych jednostek. Zwłaszcza pierwsze dwie dekady Trzeciego Tysiąclecia postawiły chrześcijan w obliczu nowych wyzwań. Niektóre z nich z nich są szczególnie niebezpieczne, zwłaszcza że niektóre współczesne prądy społeczne, polityczne dążą nie tylko do agresywnego wyrugowania chrześcijaństwa jako religii, ale również do podważenia fundamentów cywilizacji ukształtowanej w oparciu o naukę Jezusa Chrystusa.
Nowe wyzwania
Szybkie, a nawet gwałtowne przemiany stawiają współczesność przed wyzwaniami i zadaniami, które domagają się kształcenia i wychowania człowieka, który mógłby sprostać tym wyzwaniom, zwłaszcza niebezpieczeństwu zakwestionowania tak podstawowych wartości, jakimi są wiara nadprzyrodzona, małżeństwo i rodzina.
Jako ludzie wierzący w Boga dostrzegamy w rozgrywających się wydarzeniach dowód Jego Mocy i dajemy wyraz nadziei, że obecny czas ma służyć odbudowaniu świata, w oparciu o wartości chrześcijańskie. Ład społeczny i gospodarczy oparty na tych wartościach, najlepiej bowiem służy rozwojowi osobowemu każdego człowieka oraz wspólnotom, w których on funkcjonuje.
Kluczowe miejsce w niezbędnej odbudowie świata zajmuje edukacja. Wychowanie jest bowiem procesem kształtowania osobowości człowieka i stąd ma tak fundamentalne znaczenie. Z perspektywy chrześcijańskiej proces wychowawczy stanowi klucz nie tylko do otwarcia człowieka na Boga, ale również do przygotowania go do odpowiedzialnego życia człowieka wolnego.
Dlatego dostrzegamy konieczność nowego rozważenia zadań i powinności, jakie w obliczu wyzwań XXI wieku stoją przed wychowaniem inspirowanym przekazem wiary i dziedzictwem wychowania nie tylko Kościoła katolickiego, ale całego chrześcijaństwa. Jesteśmy przekonani, że refleksja ta jest dziś konieczna, a na odpowiedź, jaką powinniśmy wypracować, czeka szeroko pojęta społeczność chrześcijańska. I nie tylko ona. Zagubiona w oparach ekstremistycznych ideologii ludzkość czeka na wyraźne przesłanie, porządkujące życie i perspektywy funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie. Kongres Pedagogiki Chrześcijańskiej
Zapraszamy do współtworzenia Kongresu
Zapraszamy zatem do współtworzenia z nami Kongresu na temat: „Wychowanie chrześcijańskie w obliczu współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych”. Kongres ten pragniemy przeżyć w Toruniu na wiosnę 2021 roku. Jesteśmy przekonani, że wspólnym wysiłkiem zdołamy przygotować wiele ważnych pytań stojących dziś przed dziełem wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych, ale wypracujemy zarys odpowiedzi przynajmniej na niektóre z nich.
- Ks. prof. dr hab. Ireneusz Werbiński – Kolegium Jagiellońskie w Toruniu
- Ks. prof. dr hab Jerzy Bagrowicz – Kolegium Jagiellońskie w Toruniu
- Ks. prof. dr hab Waldemar Chrostowski – Uniwersytet Kard. S. Wyszyńskiego
- Ks. prof. dr hab Stanisław Dziekoński – Uniwersytet Kard. S. Wyszyńskiego
- Prof. KJ dr. hab. Grzegorz Górski – Kolegium Jagiellońskie w Toruniu
- Ks. prof. dr hab. Zbigniew Marek – Akademia Ignatianum w Krakowie
- Ks. prof ChAT dr hab. Bogusław Milerski – Chrześcijańska Akademia Teologiczna
- Prof. dr hab. Aleksander Nalaskowski – Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Ks. prof. dr hab Marian Nowak – Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- Ks. prof. dr hab. Wojciech Cichosz – Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Ks. dr hab. prof. UMK Kazimierz Skoczylas – Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Ks. Abp prof. dr hab. Jerzy Pańkowski – Chrześcijańska Akademia Teologiczna
- Ks. prof. dr hab. Zbigniew Formella SDB – Uniwersytet Salezjański w Rzymie
- Prof. UKSW dr hab. Maria Ryś – Uniwersytet Kard. S. Wyszyńskiego
- Prof. dr. hab. Helena Słotwińska – Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- Prof. dr hab. Ewa Wiśniewska, Mazowiecka Uczelnia Publiczna
- Prof. KJ dr hab. Krystyna Żuchelkowska – Kolegium Jagiellońskie w Toruniu
Kongres Pedagogiki Chrześcijańskiej