Socjoterapia
Celem studiów jest pogłębienie wiedzy z zakresu diagnozy i terapii zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży, funkcjonowania w sytuacjach trudnych oraz metod i technik pracy z dziećmi i ich rodzicami. Studia przygotowują do pracy w placówkach wychowawczych, szkołach, świetlicach terapeutycznych itp. Ukończenie studiów daje uprawnienia do pełnienia funkcji wychowawcy lub nauczyciela w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w szkołach i przedszkolach. Oferta skierowana jest do pedagogów szkolnych, psychologów, wychowawców, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych, osób zajmujących się szeroko rozumianym pomaganiem. Kandydat powinien mieć ukończone studia przynajmniej I stopnia z zakresu nauk: Socjologia, Pedagogika, Praca socjalna, Psychologia lub też studia kierunkowe, o ile są związane z pracą w środowiskach zagrożonych wykluczeniem społecznym. Absolwenci Podyplomowych Studiów Socjoterapii po ich zakończeniu i zdaniu egzaminu końcowego uzyskują kwalifikacje do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, psychokorekcyjnych, psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania oraz dysfunkcjami utrudniającymi im funkcjonowanie społeczne. Studia umożliwiają poszerzenie zakresu oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych, a uzyskane kwalifikacje są m.in. spełnieniem warunku doskonalenia zawodowego – awansu zawodowego. Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności pracy z grupą podopiecznych wymagających pomocy psychologiczno‐pedagogicznej. W ramach studiów słuchacze mają możliwość zdobycia specjalistycznych umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w przedszkolach, szkołach, i placówkach, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Dodatkowo zajęcia socjoterapeutyczne i grupowe o charakterze opiekuńczo–wychowawczym, resocjalizacyjnym, terapeutycznym lub psychoedukacyjnym mogą być prowadzone w placówkach realizujących działalność z zakresu pomocy społecznej oraz podległych Ministerstwu Sprawiedliwości, Ministerstwu Zdrowia lub też organizacjom pozarządowym.
Informacje ogólne:
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 305
Praktyki: 120 godzin